AdStandard 2013 wywiad z Arturem Zawadzkim z Gemius S.A

Wywiad z Arturem Zawadzkim z Gemius S.A., prowadzi Konrad Mroczek IDG POLAND, dotyczy tematu: "Realia rynku mobile" - rozmawiamy o doświadczeniach związanych z rozwojem rynku mobile. Prezentacja tematu na AdStandard2013 rozpocznie się od krótkiego wprowadzenia o tym jaki wpływ na "duży" internet w regionie CEE miały badania. Głowna część prezentacji będzie podzielona na dwie części. Pierwsza będzie dotyczyła badań dedykowanych produktom/usługom mobilnym na najbardziej rozwiniętym rynku, czyli USA. Druga (większa) będzie dotyczyła Polski. Jej celem jest pokazanie realiów i być może sprowadzenie części wizjonerów na ziemię pokazując ile pieniędzy będzie na tym rynku w latach 2013-2015 a z drugiej strony pokazując co będzie motorem w rozwoju rynku mobile. Bardzo pozytywnym akcentem będzie obraz "mobilnej" Polski na tle podobnych krajów w regionie CEE.

AdStandard 2013 wywiad z Arturem Zawadzkim z Gemius S.A

KM: Artur, witam Cię. Mamy trzy ważne obszary do omówienia dzisiaj: Mobile, reklama, badania. Mówimy o badaniu reklamy na urządzeniach mobilnych, jak odbywa się to na rynku polskim i jak jest to badane na światowych rynkach. Czy mógłbyś wprowadzić nas w te zagadnienia?

AZ: Witam serdecznie, jak badać reklamy mobilne? Myślę że jest to trudne pytanie i podobnie jak my, zadaje je sobie wiele osób na świecie. Dziś nie ma uniwersalnej metody, jest tak dużo zmiennych, że ciężko stworzyć sposób na takie badanie, żeby było ono efektywne czy porównywalne.

KM: Jednak są podejmowane próby??

AZ: Internet mobilny to cały czas jest internet, myślę że działania z "dużego" internetu znajdą odzwierciedlenie na urządzeniach mobilnych.

KM: Czy to jest w takim etapie rozwoju, że zupełnie mamy o czym mówić?? "Czarna dziura"? Czy wręcz przeciwnie, możemy mówić o trendach, budżetach, różnych wektorach zainteresowań różnych grup np. biznesu czy konsumentów?

AZ: Jeżeli mówimy o reklamie mobilnej to mamy dane z ostatniego półrocza dotyczące ile wart jest rynek polskiej reklamy mobilnej. Moim zdaniem są to znacznie przeszacowane liczby, ale mamy już punkt odniesienia.

KM: Z czego wynika to przeszacowanie? Czy jest to "choroba" tego, że ludzie pracujący w biurach badawczych biorą cenniki, zliczają ilość godzin jaka jest wykorzystana w danym kanale i zwyczajnie przeliczają nie zwracając uwagi na negocjacje prowadzone przez ludzi z domów mediowych, a co jest bardzie lub mniej efektywne, jakie modele, czy jest to model GRP, czy inny? Czy właśnie z tego wynika to przeszacowanie?

AZ: Myślę, że można przyjąć wiele metod liczenia tych pieniędzy, w początkach ery internetu, dziesięć czy dwanaście lat temu, zależało nam aby było ich jak najwięcej na rynku, co podkreślało, że ten rynek jest duży i znaczący. Myślę , że intencją takich osób jest podobny cel , żeby pokazać jak najwięcej i przyjęto taka metodę liczenia, która realizuje założony cel.

KM: Czy  będziemy kopiować zachód w próbie opanowania, czy też będziemy mieć w Polsce własne narzędzia, własne platformy, własne sieci reklamowe, które będziemy badać ... inaczej?

AZ:  Doświadczenie uczy, że często to co sami wymyślimy jest takie jak w Stanach Zjednoczonych lub krajach Europy zachodniej a czasem nawet lepsze, mam tu na myśli badania. To co udało nam się zrobić z badaniami internetu w Polsce, zostało skopiowane do innych krajów lub po prostu ktoś wpadł na taki sam sposób pomiaru. Dowodzi to faktu, że jesteśmy kreatywni i innowacyjni i liczę na to, że na tym polu też uda nam się wymyślić metody, które uprzedzą pewne kroki na świecie, które ktoś może zauważy i skopiuje. W pewnym sensie jesteśmy liderem zarówno wobec Europy wschodniej jak i Europy zachodniej polska jest pierwszym krajem w którym zastosowano technologię LTE, pierwszym krajem gdzie wprowadzono płatności za pośrednictwem kart SIM, w Polsce płatnicze karty zbliżeniowe mają największą penetrację. Tak więc wyróżniamy się na tle Europy, jesteśmy otwarci na nowości, myślę że można się po nas spodziewać ciekawych pomysłów.

KM: Ok, hasło cyfryzacja - zjednoczenie różnych technologii w jednym, wszyscy będą mieć technologię cyfrową, trzeba będzie wymienić urządzenia, dzięki tym urządzeniom większość ludzi zda sobie sprawę, że internet jest niezbędnym elementem, w związku z tym zacznie z  niego korzystać. Czyli zainstalują sobie wi-fi w domu, podłączą pod to smartphony, będzie to napędzać tę gałąź przemysłu, czy to wróży zmiany w badaniach?

AZ: Ciężko mówić o zmianie w badaniach, to jest świat który as otacza i trzeba sobie jakoś z nim poradzić. Dziś mówimy o internecie, kilkanaście lat temu mówiliśmy o częstotliwościach radiowych gdzie dostawaliśmy do domu sygnał radia lub TV potem to się zmieniło na sygnał cyfrowy satelity więc myślę, że internet choć dzisiaj po kablu, będzie do nas docierać z eteru, będzie tylko narzędziem żeby dostać się do zasobów skrywanych w sieci. W tym celu używamy różnych urządzeń komputerów, tabletów, smartphonów, nie długo dojdą do tego telewizory, dlatego będzie trzeba zacząć mierzyć ich użycie. Nie będziemy już mówić o internecie tylko o multiscreeningu, dzięki któremu ludzie będą realizować swoje elementarne potrzeby np. zakupy spożywcze lub przeglądali zdjęcia z domowych kolekcji.

KM:  Mówisz, że ten czas dopiero nastanie? Czyli parafrazując tytuł Twojej prelekcji na konferencji Adstandard - "Realia rynku mobile", teraz jesteśmy w czarnej dziurze, nie ma nic??

AZ: Myślę, że tak. Jesteśmy w pewnym sensie internetową branżą, najszybciej testujemy pewne rzeczy i bawimy się nimi.

KM: Stanowimy nie wielki procent?

AZ: Tak, choć ostanie dane, które mówią, że sprzedaż smartphonów jest wyższa niż sprzedaż tradycyjnych telefonów, to wskazuje na to, ze te zmiany postępują ale za tymi zmianami powinny iść kolejne np. ceny dostępu do internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Dalej to nie jest na użytkownika, ten dalej musi liczyć grosze pobrane dane.

KM:  Czyli to jest dyskusja od kilku lat na temat, że rok jest rokiem Mobile, kolejny już rok, a penetracja smartphone’ów nie jest taka duża. Ze zwykłymi starymi Nokiami, opartymi na Sybianie, gdzie penetracja sięga 80%, nie można zrobić nic, ludzie cały czas używają tych telefonów. No i zostaje nam grupa aktywnych, młodych, z gotówką do rozporządzania, głowy domów, wykształceni - okazuje się, ze oni istnieją tylko na naszych prezentacjach, wykresach, prognozach dotyczących tego co będzie za rok, za dwa, za trzy natomiast te realia nie pozwalają sprzedać szerokiej kampanii na mobile. Czy rzeczywiście tak jest?

AZ: Uważam, że nie. W Polsce jest już spory zasięg na fajną kampanię, trzeba tylko się odważyć, reklamodawcy muszą zrobić krok w tym kierunku i to przetestować. Niestety to jest cały czas mały rynek i rzeczywiście to dyżurne hasło, że to jest "rok moblie" nigdy nie wejdzie do rzeczywistości, nie będzie czegoś takiego, będzie to rosnąć w sposób płynny. Teraz też cały czas rośnie, nawet o kilkaset procent, ale pieniędzy na tej części rynku jest nadal mało. To będzie samoistny proces, nie zauważymy boomu, choć może gdy w Polsce ukażą się badania  na temat wykorzystania internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych zanotujemy istotny wzrost wydatków na reklamę mobilną, gdyż w przypadku innych mediów zwykle tak było.

Obejrzyj wywiad na naszym kanale YouTube:

Przejdź do strony konferencji AdStandard2013, kliknij tutaj.

AdStandard 2013 wywiad z Arturem Zawadzkim z Gemius S.A

AdStandard2013

AdStandard 2013 wywiad z Arturem Zawadzkim z Gemius S.A

Artur Zawadzki Gemius

Artur Zawadzki, Wiceprezes Zarządu Gemius S.A.$

Internet mnie fascynuje - jako ocean możliwości. Firma Gemius, z którą jestem związany od 2001 roku, powstała i stale rośnie w siłę dzięki pasji i zaangażowaniu pracowników. Zawsze kieruję się zasadą: pracuj dla ludzi, a nie dla firm. Jestem przekonany, że zadowolenie naszego biznesowego partnera przełoży się na satysfakcję całej organizacji. Dzięki temu, między innymi, jesteśmy liderem badań internetu w naszej części Europy. Prezes Gemius SA w latach 2009-2012. Wiceprezes Zarządu od 2003 do 2009 oraz obecnie. W Gemius SA od początku odpowiedzialny za procesy sprzedaży. Absolwent Wyższej Szkoły Businessu i Administracji w Warszawie ze specjalizacją Inżynieria Finansowa. Od końca lat 90-tych działa na rzecz rozwoju internetu w Polsce, promując nowoczesne rozwiązania e-biznesowe. Wiceprezes Zarządu i Dyrektor ds. Badań w Interactive Advertising Bureau Polska (IAB) w latach 2003-2005, zajmował się rynkiem interaktywnym, nadzorując prace Działu Badań. Uczestnik i prelegent licznych konferencji, poświęconych rozwojowi reklamy internetowej oraz e-commerce. Czas wolny spędza aktywnie podróżując wraz z żoną Justyną, córką Antoniną i synem Ignacym.