DNS Anycast - bezpieczeństwo i wydajne otwieranie stron sklepów

Właściciele i twórcy stron i sklepów deklarują, że kluczową cechą hostingu jest wydajne otwieranie stron (91% zwraca na to uwagę). Jednocześnie ochrona przed atakami jest wskazywana jako kluczowa cecha dla 80,7% respondentów. Odpowiedzią na to jest DNS Anycast.

Serwery DNS – w uproszczeniu – przekształcają nazwę domenową zrozumiałą dla ludzi na adres IP, zrozumiały dla komputerów. Kiedy użytkownik wpisuje adres Twojej strony do przeglądarki, to w pierwszej kolejności przeglądarka musi ustalić adres IP serwera, na którym jest strona – do tego właśnie służą serwery DNS, to one, na podstawie wpisanej nazwy domenowej, dostarczają jej wiedzy o tym, skąd stronę można pobrać. Ich działanie wpływa na szybkość i bezpieczeństwo. Powoduje to także, że są one atrakcyjnym celem do atakowania – wyłączenie lub sparaliżowanie takiego serwera oznacza bowiem poważne problemy z dostępem do stron, dla których domeny są na nim obsługiwane. Nic dziwnego, że standardowo stosuje się dwa, a czasem i trzy serwery DNS, aby w razie awarii jednego z nich – kolejny mógł odpowiedzieć.

DNS Anycast – na czym to polega?

Przy użyciu kilkunastu takich serwerów, rozmieszczonych na całym świecie, bez względu na to, który serwer odpowie na zapytanie przeglądarki – będzie to odpowiedź właściwa. Tu kryje się właśnie korzyść, związana z szybkością działania. Odpowie dokładnie ten, który może to zrobić najszybciej, uwzględniając warunki sieciowe i lokalizację przeglądarki.

Najlepiej wyjaśnić to na przykładzie. Kiedy na Twoją stronę wchodzi użytkownik np. z Leszna, to odpowie mu serwer DNS z Poznania, bo odpowiedź będzie o wiele szybsza, niż gdyby odpowiadał serwer z Kalifornii. Jeśli jednak jesteś w Los Angeles, szybciej uzyskasz odpowiedź z serwera w San Jose, na Zachodnim Wybrzeżu USA.

Oczekiwanie na odpowiedź serwera DNS stanowi część czasu potrzebnego na wczytanie strony. Ma to znaczenie zwłaszcza przy pierwszym wejściu na stronę, kiedy Twój komputer nie w swoim lokalnym cache informacji o IP dla danej nazwy domenowej. System DNS Anycast nie zapewnia natomiast optymalizacji strony samej w sobie, ani nie wpływa na wydajność otwierania strony już z samego serwera docelowego, po ustaleniu jego adresu. Tutaj należy oprzeć się na innych technikach.

DNS Anycast a bezpieczeństwo i niezawodność

Ze względu na swoją kluczową rolę serwery DNS wydają się atrakcyjnym celem do atakowania. Skuteczne doprowadzenie do awarii lub niedostępności DNS powodowałoby niedostępność wszystkich usług (stron i poczty), działających w domenach obsługiwanych na danym serwerze DNS. DNS Anycast stanowi świetną ochronę przed takimi sytuacjami. W razie niedostępności dowolnego serwera w sieci, obojętnie, czy to ze względu na atak DDoS, czy też awarię techniczną – użytkownik otrzymuje odpowiedź z kolejnego najbliższego serwera.

DNS Anycast – korzyścu

No dobrze, technologicznie to świetne rozwiązanie, ale co tak naprawdę z tego masz? Co Ci z tego, że strona sklepu otwiera się szybciej? Cóż… to tak naprawdę o wiele ważniejsze, niż Ci się może wydawać. Szybkość otwierania stron ma ogromne znaczenie z kilku powodów:

  • wpływ na użytkownika
  • wpływ na pozycje organiczne
  • wpływ na kampanie Google Ads

To, jak szybko i niezawodnie otworzy się Twoja strona bezpośrednio będzie wpływać na jego opinie o marce oraz na konwersje. Wg badań opublikowanych na hubspocie, jedna sekunda czasu otwierania strony jest „warta” aż 7% konwersji. Oznacza to, że zarobisz o 1/5 mniej, jeśli Twoja strona będzie otwierać się o 3 sekundy dłużej, choć wg innych badań po takim czasie stracisz jeszcze więcej, bo użytkownik po prostu zamknie stronę. Jak niedawno uświadomił mi Paweł Tkaczyk w rozmowie na temat związany z IT – „żyjemy w kulturze nanosekundy”…

Jeśli chodzi o wpływ czasów otwierania na pozycje w wyszukiwarce, to znowu oznacza efekty finansowe. Trywialnym jest stwierdzenie, że lepsze pozycje w Google to więcej konwersji, ale warto zwrócić uwagę na dwie cechy technologii anycast, które będą: sprzyjać lepszym pozycjom i ich utrzymaniu: wydajność – roboty indeksujące Google uzyskają szybszy dostęp do Twojej strony, co zdaniem w zasadzie wszystkich specjalistów od SEO jest bardzo pożądaną cechą, po drugie - minimalizujesz ryzyko sytuacji, w której robot indeksujący trafi na Twoją stronę, a z powodu niedostępności DNS – nie będzie mógł jej otworzyć. Takie sytuacje rujnują reputację domeny w oczach Google i jest to droga do obniżenia Twojej pozycji.

Nie sposób nie wspomnieć o wpływie szybkości otwierania stron na Quality Score, czyli wynik jakości. Wynik jakości jest obliczany w oparciu o trzy najważniejsze elementy, z których jeden to doświadczenie strony docelowej, związany m.in. z optymalizacją strony i czasem jej wczytywania. Uzyskiwane dla słów kluczowych wyniki jakości mocno wpływają na efektywnoś działać reklamowych. Z lepszym wynikiem jakości można uzyskać lepsze efekty przy zaangażowaniu niższych budżetów.

Wpis powstał na bazie wpisu Artura Pajkerta, opublikowanego na blogu Linuxpl.com