Europa otwiera się na sprzedaż cyfrowej muzyki

Przed końcem dekady nastąpi wielka eksplozja zakupów cyfrowej muzyki w zachodniej Europie - wynika z ostatniego raportu Forrester Research. Dobrą koniunkturę na rynku internetowych sklepów muzycznych wyczuwa także Microsoft. Jeszcze w tym tygodniu koncern uruchomi własny serwis.

Zakupy cyfrowej muzyki na Starym Kontynencie wystartowały na dobre. Według raportu analityków z Forrester Research, do 2009 roku przewidywane wyniki sprzedaży internetowych sklepów muzycznych w Europie, sięgną poziomu 4,2 miliarda USD (3,5 miliarda EUR).

Nie da się ukryć, iż dla zakupów cyfrowej muzyki w Europie, rok 2004 jest przełomowy - na rynku pojawili się tacy potentaci, jak iTunes Music Store, Napster, czy Connect. Prawdopodobnie w tym tygodniu zostanie również uruchomiony internetowy sklep muzyczny Microsoftu (jego premiera ma być połączona z udostępnieniem finalnej wersji odtwarzacza Windows Media Player 10).

Jak twierdzi analityk Forrester Research, Rebecca Jennings, klienci oswajają się z koncepcją płacenia za pobierane z Internetu pliki muzyczne. Połowę konsumentów stanowią osoby młode, w wieku od 16 do 24 lat. Także starsi internauci przekonują się do tego typu zakupów - obsługa internetowych sklepów muzycznych staje się dla nich bardziej intuicyjna.

Na prowadzeniu w europejskich zestawieniach sprzedaży muzyki przez Sieć prowadzą Niemcy, Francja oraz Wielka Brytania (jedynie w tych 3 krajach działają do tej pory najwięksi giganci - iTunes, Napster oraz Connect). Do 2009 roku, zdaniem analityków Forrester Research, prawie 60% legalnych pobrań muzyki z Internetu, pochodzić będzie z tych regionów Europy. Na dalszych miejscach, znajduje się Hiszpania oraz Włochy (do 2009 roku sprzedaż cyfrowej muzyki w europejskiej Sieci stanowić będzie 20%).