Google - DoubleClick: europejskie obawy

Europejska Organizacja Konsumentów (BEUC) uważa, że przejęcie DoubleClick przez Google niesie ze sobą niebezpieczeństwo naruszenia prywatności internautów. Do BEUC należą także polskie organizacje konsumenckie.

Do Europejskiej Organizacji Konsumentów (BEUC) należy ponad 40 organizacji konsumenckich, w tym dwie polskie - Federacja Konsumentów oraz Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Głównym celem działalności BEUC jest ochrona praw konsumentów.

W liście skierowanym do Komisji Europejskiej, Organizacja prosi o wszczęcie postępowania, które wyjaśni czy następstwa transakcji Google - Doubleclick mogą być niebezpieczne dla konsumentów.

Google, które kupiło Doubleclick w kwietniu za 3,1 mld USD odpiera zarzuty. "Jak można się było spodziewać. Nie zgadzamy się z opinią Organizacji" - powiedziała Rachel Whetstone, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w Google.

Zdaniem Whetstone, dzięki połączeniu obu firm, zyskają reklamodawcy i wydawcy, ponieważ obniżą się ceny najdroższych usług Doubleclick. Z kolei konsumenci otrzymają lepiej dopasowane (targetowane) reklamy.

W USA prośbę o przyjrzenie się transakcji Google-Doubleclick wystosowało do Federalnej Komisji Handlu szereg organizacji m.in. Electronic Privacy Information Center, Center for Digital Democracy czy U.S. Public Interest Research Group.

Wszystkie są zaniepokojone tym w jaki sposób Google będzie postępowało z prywatnymi danymi - np. co zrobi w przypadku plików cookie, które pozwolą na identyfikację użytkownika.

Jak powiedziała rzecznik Komisji Europejskiej, Komisja nie została na razie formalnie poinformowana o transakcji przez żadną z firm. Przyjrzenie się tego typu transakcjom leży w zakresie obowiązków władz Komisji w zależności od tego, gdzie działają firmy, jakie mają obroty, a także od szeregu innych czynników.