Jak prowadzić marketing na NK aby osiągnać zysk?

Jak prowadzić marketing na NK aby osiągnać zysk?- recenzja prezentacji z konferencji Social Media Standard 2012 Biznes. O marketingu na Facebooku mówi się na każdej konferencji i spotkaniu branżowym, o marketingu na rodzimej Naszej Klasie nie słyszy się tak często. Dlatego z ciekawością zasiadłam do oglądania video z wystąpienia Jacka Jankowskiego z nk.pl ("Jak prowadzić marketing na NK aby osiągnać zysk?") i muszę przyznać, że dowiedziałam się wielu ciekawych rzeczy. 

Jak prowadzić marketing na NK aby osiągnać zysk?
Po pierwsze nk.pl ma niezwykle rozbudowaną ofertę: od reklam displayowych, pre-roll (formaty video wyświetlane przed rozpoczęciem gry mające 15%! skuteczność), nk mobile (ponad 1 300 000 użytkowników miesięcznie, wskazówką Jacka do osiągnięcia sukcesu było prowadzenie działań zarówno na tradycyjnej platformie jak i mobilnej), Easy Ads (największe moje zdziwienie, mechanizm pozwalający na customizację reklamy podobnie jak adsy na FB, mający możliwość szczegółowego targetowania nie tylko wg informacji wpisanych przez użytkownika podczas rejestracji, ale także po jego aktywnościach np. grupach do których należy), grupy (akcelerowane przez konkursy i aplikacje, a co ważne uniemożliwiające wyświetlanie obcych reklam), badania (pozwalające na poznanie grupy, wparcie komunikacji oraz ocenę efektywności kampanii) oraz gry i aplikacje, które to były głównym tematem prezentacji.

Wśród 9 mln użytkowników nk.pl, 2 mln to gracze. W badaniach przeprowadzonych przez portal okazało się, że gracze chętnie wydają złotówki aby osiągnąć dodatkowe profity w grach. Okazało się także, że są to złotówki rodziców ponieważ największą grupę kupujących stanowią dziewczynki w wieku 13 lat i mniej (45%). Nk ma w swojej ofercie 100 aplikacji, skierowanych na polski rynek. Aby zainteresować nimi użytkowników nk stosuje mechanizmy społecznościowe: wpisy, zaproszenia, rankingi graczy i znajomych.

W prezentacji Jacek opisał 4 case study. Pierwszy to aplikacja Little Pet Shop pozwalająca na zebranie kolekcji 8 zwierzątek, które należy regularnie pielęgnować, karmić i bawić się z nimi (coś jak znane nam z dzieciństwa tamagotchi:). Każda aktywność użytkownika jest nagradzania, a za zebranie całej kolekcji można wygrać atrakcyjną nagrodę. Aplikacja ma już 126 tys użytkowników, a w grupie o grze dyskutuje prawie 137 tys osób. Drugim case study była aplikacja stworzona przez Play polegająca na wyścigach w których należało dojechać jak najdalej omijając przeszkody w postaci niekorzystnych umów z operatorami. Trzecie studium przypadku było poświęcone Monster High- aplikacji dla dziewczynek poniżej 15 lat, które grając w grach, dyskutując na forum tworzą społeczność 126 tys użytkowniczek. Ostatni case to przypadek gry Władcy Monet stworzonej przez SKO, którą zainstalowało ponad 51 tys osób.

Czego zabrakło mi w tym zestawieniu? Kosztów. Wiemy ile osób korzysta z nk, wiemy kim są, nie wiemy czy obecność na nk firmom się opłaca. Prezentacja miała pokazać jak prowadzić działania w serwisie aby osiągnąć zysk, a dowiadujemy się jedynie, że firmy mają możliwość stworzenia grupy i aplikacji. Tak naprawdę, najciekawszym w całej prezentacji przykładem- dla mnie- był (podany w ramach ciekawostki) case Pepsi- kody wydrukowane na nakrętkach można było zamienić na euro gąbki tym samym skorzystać z dodatkowych profitów jakie oferuje nk.

Podsumowując prezentację, odniosłam wrażenie, że w reklamę na nk warto inwestować jeśli targetem przedsiębiorstwa są dziewczynki do 15 roku życia, a duży zysk generowany jest dzięki efektowi skali (ale tego już mogę się tylko domyślać). Chętnie posłuchałabym o kampaniach kierowanych do innych grup wiekowych oraz o skuteczności Easy Ads i opcji badań. Mam nadzieję, że na następnej konferencji nk pokaże bardziej "biznesowe" oblicze.

Więcej informacji w wydaniu Social Media w biznesie - sprawdź!