Jak wykorzystać sezonowość w e-commerce?

Rynek e-commerce jest jednym z najszybciej rozwijających się obszarów. Według danych PBI/Gemius odsetek internautów, którzy dokonują transakcji online wciąż rośnie. Do połowy 2019 r. ponad 60 proc. respondentów zadeklarowało, że dokonało zakupu przez internet. To wymarzona sytuacja dla właścicieli firm działających przede wszystkim w sieci. Jednak prowadzenie takiego biznesu może wiązać się z ryzykiem, jakim jest sezonowość na rynku.

Czym jest sezonowość? Jak wpływa na e-comerce? Wyjaśnia Maciej Brożonowicz, COO w MBridge - Marketing Experts.

Czym jest sezonowość?

Sezonowością w e-commerce możemy określić czas w roku, kiedy konsumenci są bardziej skłonni do robienia zakupów lub wręcz przeciwnie, czyli powstrzymują się od dokonywania transakcji. W zależności od oferty danego biznesu możemy rozróżnić kilka okresów, kiedy sprzedaż wzrasta lub spada. Przed nami ostatni kwartał tego roku, jest to pora, kiedy marki mają kilka okazji, aby zwiększyć przychody.

Czas przed Świętami

Dla większości biznesów okresem, kiedy sprzedaż online osiąga kolejne rekordy jest czas przed świętami Bożego Narodzenia. Polacy masowo planują zakup prezentów, część z nas robi to już w listopadzie, jednak są i tacy, którzy ten moment odwlekają do ostatnich dni. Zachęceni licznymi kampaniami promocyjnymi konsumenci są skłonni wydać znacznie wyższą kwotę niż początkowo planowali. Dlatego, aby przyciągnąć klientów do naszego sklepu i wyróżnić się spośród konkurencji warto przygotować odpowiednio wcześniej strategię, która przyniesie oczekiwane efekty.

Black Friday

Coraz większą popularnością wśród użytkowników cieszy się tzw. Black Friday, który zazwyczaj przypada na ostatni piątek listopada. Według statystyk KIR w ubiegłym roku Polacy wydali o blisko 176 proc. więcej, niż wynosiła średnia dzienna w październiku! Skąd taki wynik? Zapewne jest to skutek prowadzenia kampanii marketingowych, które zachęcają potencjalnego klienta do zakupu z różnych źródeł - newsletter, kampanie produktowe czy remarketing. Dla największych graczy e- commerce takich jak Ebay czy Amazon to szansa na pomnożenie swojego zysku, nawet kilkakrotnie. Zaraz po „Black Friday”, czyli w poniedziałek część firm w ramach „CyberMonday” oferuje darmową wysyłkę, który również jest okazją do wygenerowania wyższych niż zwykle przychodów.

Poświąteczne wyprzedaże

Po Świętach Bożego Narodzenia wydawać by się mogło, że pora na stagnację w branży handlowej, jednak okres wyprzedaży to drugi bardzo ważny czas w roku, kiedy biznesy mogą osiągnąć wysokie obroty. Niesprzedane podczas przedświątecznych zakupów produkty przecenione o kilkadziesiąt procent będą cieszyły się ogromnym zainteresowaniem wśród klientów, więc warto to wykorzystać.

Sezonowość w biznesie internetowym to naturalny fakt, do którego trzeba się odpowiednio przygotować, czyli śledzić branżowe trendy czy oferować kolejne innowacyjne rozwiązania. Jednak nie należy zapominać również o analizowanie sytuacji z poprzednich sezonów. Zaplanowanie działań zgodnie z e-commerce’owym kalendarzem nie jest wymagającym zadaniem, warto więc poświęcić chwilę, aby przyjrzeć się, kiedy warto zintensyfikować nasze zabiegi reklamowe i pobić kolejny rekord sprzedaży.