Muzyczny OneBox Google'a

Google zmienia reguły rządzące wyszukiwaniem muzyki w swoim serwisie. We współpracy z portalami Lala.com i iLike.com wprowadza możliwość odsłuchiwania fragmentów piosenek, które znalazły się w wynikach wyszukiwania. Niestety, usługa nie jest dostępna w Polsce.

Google umożliwiło odsłuchiwanie 30 sekundowych fragmentów, a w niektórych przypadkach nawet całych utworów, które znalazły się w wynikach wyszukiwania po wpisaniu terminów związanych z muzyką - tytułu utworu, wykonawcy, itp. Rezultaty będą pojawiać się w postaci OneBox, czyli wyniku wyszukiwania obudowanego powiązanymi z nim odnośnikami. Za dostarczenie muzyki odpowiedzialni są partnerzy firmy - serwis Lala.com oraz MySpace, który jest właścicielem portalu iLike.com.

Umowy o współpracy podpisano także z portalami Pandora.com, iMeem.com oraz Rhapsody.com. Odnośniki wiodące do tych serwisów umożliwiają użytkownikom zapoznanie się z muzyką podobną do wyszukiwanej. Pojawią się także odnośniki, po kliknięciu których będzie można zakupić znaleziony utwór.

Nowa funkcja jest pierwszym krokiem Google’a do usprawnienia muzycznych wyszukiwań i dostarczenia użytkownikom pełniejszych informacji z tej kategorii wyszukiwania. Dotychczas Google oferowało co najwyżej specjalne odnośniki do dyskografii artystów. Jak działa nowa funkcja można zobaczyć na poniższym filmie:

Nowa funkcjonalność z pewnością wpłynie na znaczącą liczbę wyszukiwań, terminy "music" i "lyrics" należą bowiem do jednych z najpopularniejszych. Uruchomienie nowej funkcjonalności skłoniło serwis Experian Hitwise, analizujący trendy w korzystaniu z zasobów Internetu, do podsumowania na swoim blogu "muzycznej" aktywności Google’a.

Zgodnie z przedstawionymi danymi wśród tysiąca najpopularniejszych wyszukiwań w Google’u w ostatnim tygodniu, sześć proc. dotyczyło muzyki, a 1,48 proc. wszystkich użytkowników zostało odesłanych do kategorii "Muzyka".

Nowa usługa jest dostępna wyłącznie dla użytkowników ze Stanów Zjednoczonych.