NK.pl jako platforma reklamowa - Konferencja Social Media Standard 2012 Biznes

Dawna Nasza-Klasa ma znacznie mniejszą ekspozycję w mediach niż Facebook. Mimo to cały czas jest drugim najpopularniejszym portalem społecznościowym w Polsce i ma ponad dziewięć milionów aktywnych użytkowników miesięcznie.

Portal zasłynął przede wszystkim zachęceniem ludzi po 40 roku życia do korzystania z internetu. Do dzisiaj najliczniejsza grupa użytkowników ma między 25 a 40 lat, a aż 17 proc. zarejestrowanych ma ponad 45 lat.

Kim są użytkownicy

Według statystyk udostępnionych podczas konferencji przez Jacka Jankowskiego z NK.pl, struktura użytkowników portalu dobrze odzwierciedla strukturę polskich użytkowników internetu, bez znacznej nadrepreznetacji którejkolwiek z grup.

Ponad 54 proc. użytkowników to kobiety (46 proc. mężczyźni). Około 18 proc. ma wykształcenie podstawowe. Zasadnicze zawodowe ma także 18 proc. Znaczna większość (38 proc.) ma wykształcenie średnie. O ile te dwie grupy nie odstają od statystyk dla całego internetu, to użytkowników z wykształceniem wyższym niepełnym lub pełnym jest 26 proc., o 6 proc. mniej niż średnia dla polskiego internetu.

Użytkowników w wieku 7-14 lat jest 16 proc. Zgodnie z regulaminem serwisu użytkownik musi mieć co najmniej 18 lat, aby korzystać z portalu, lub musi uzyskać zgodę prawnego opiekuna. Istnieje więc prawdopodobieństwo, że ta grupa jest niedoszacowana.

Około 23 proc. użytkowników ma między 15 a 24 lata, co dokładnie odzwierciedla wiek użytkowników internetu.

Można zauważyć niewielką nadreprezentację użytkowników pochodzących ze wsi (38 proc.) oraz miasta poniżej 50 tys. osób (26 proc.). Wraz ze wzrostem liczby mieszkańców miasta maleje reprezentacja wśród użytkowników. Z miasta powyżej 200 tys. mieszkańców pochodzi 19 proc. użytkowników (dla porównania jest to 24 proc. internautów).

Co oferuje NK.pl

Na portalu można wykupić zarówno reklamę displayowa (w różnych formach) jak i prowadzić bardziej społecznościowe kampanie reklamowe.

Najprostszym produktem reklamowym jest Easy Ads - samoobsługowy panel służący do wykupowania reklamy efektywnościowej, rozliczanej za kliknięcie. Dla klientów, którzy są skłonni wydać więcej pieniędzy dostępne są formaty rich mediowe i bardziej eksponowane miejsca w serwisie.

Zaletą tego typu reklamy na portalu społecznościowym jest dokładne targetowanie kreacji. Na Facebooku użytkownik nie ma obowiązku podawać swojego wykształcenia czy wieku. Na NK.pl jest to znacznie łatwiejsze do zbadania na podstawie klas do których uczęszczał. Na podstawie tego samego wskaźnika można też w prosty sposób ocenić z jakiego miasta pochodzi użytkownik.

W ramach reklamy na NK.pl wliczona jest także reklama mobilna, skierowana do ponad miliona 300 tys. unikalnych użytkowników miesięcznie korzystających z portalu za pomocą urządzeń przenośnych.

Poprzez portal można realizować także badania grup docelowych. Obejmują one zarówno okres przed prowadzeniem kampanii reklamowej, jak i w jej trakcie i po zakończeniu. Przed rozpoczęciem można sprawdzić kim są i co myślą potencjalni odbiorcy. W trakcie badania można sprawdzać skuteczność konkretnych kreacji i stylu prowadzenia komunikacji. Po zakończeniu portal umożliwia sprawdzenie o ile wzrosła świadomość, jak się zmienił profil marki i w których grupach kampania przyniosła najlepszy efekt.

Interesującą platformą są aplikacje na NK.pl. Portal posiada ponad 2 miliony aktywnych graczy miesięcznie, którzy generują 6 milionów wpisów i 10 milionów zaproszeń do gier w ciągu każdego miesiąca.

Przytłaczająca większość graczy (35 proc.) to dzieci w wieku poniżej 13 lat. Drugą największą grupą są użytkownicy w wieku 25-34 lata. Według statystyk prowadzonych przez portal 56 proc. grających to ludzie powyżej 18 roku życia. Dziewięć procent graczy ma powyżej 45 lat. Ponad 57 proc. użytkowników stanowią kobiety.

Inaczej wyglądają statystyki, gdy pod uwagę weźmie się graczy, którzy płacą w grach realnymi pieniędzmi. Do takiego wydatku bardziej skłonne są kobiety (60 proc.) niż mężczyźni. Przygniatającą wręcz większość stanowią dzieci poniżej 13 roku życia (45 proc.). Co interesujące, grupa wiekowa 14-17 lat jest najmniej skłonna do płacenia za gry (5 proc). Chętniej płacą nawet użytkownicy powyżej 45 roku życia (8 proc.).

Ze względu na taką strukturę użytkowników nie dziwi, że na portalu udało się przeprowadzić wiele udanych akcji marketingowych skierowanych do dzieci.

Case Study

Jednym z ciekawszych przykładów jest Littlest Pet Shop, który na portalu uruchomił oficjalną stronę oraz grę, która umożliwiała opiekowanie się wirtualnym zwierzaczkiem i porównywanie go z wychowankami znajomych.

Aplikację zainstalowano ponad 126 tys. razy a akcja promocyjna nadal trwa.

Innym przykładem była akcja promocyjna lalek z serii Monster High skierowana do dziewczynek poniżej 14 roku życia. Graczki miały możliwość wymyślenia swojego upiora, określenie cech jego charakteru i udostępnienie innym graczkom. Aplikacja umożliwiała także wystylizowanie zdjęcia na upiora. Z obu możliwości skorzystało ponad 40 tysięcy użytkowników.

Oprócz aplikacji dostępne były także fora i mikroblogi na których można było dyskutować o losach bohaterów serialu promującego lalki. Dostępne były także quizy, które pozwalały wygrać kupon promocyjny na lalkę. Największym zainteresowaniem cieszyła się możliwość stworzenia własnego komiksu z bohaterami, z której skorzystało ponad 117 tysięcy graczy.