NetArt pobija rekord

W lipcu NetArt, dostawca usług hostingowych i rejestrator domen, poprzez swój serwis nazwa.pl zarejestrował ponad 3 tys. domen. W serwisie nazwa.pl zarejestrowane jest obecnie około 48,5 tys. domen z końcówką .pl, co stanowi ponad 20% rynku. Można się spodziewać, że jeśli utrzyma się obecna dynamika sprzedaży, liczba ta szybko przekroczy 50 tys. domen.

Zarejestrowana w lipcu liczba domen jest o blisko dwie trzecie lepsza od wyniku, który firma zanotowała w analogicznym okresie minionego roku. Internauci zarejestrowali 3186 domen krajowych. To bardzo dobry wynik też dlatego, że w tym samym okresie pozostali główni rejestratorzy zarejestrowali średnio tylko ponad 1000 polskich domen.

Wolfgang Laskowski, dyrektor ds. Marketingu i PR w firmie NetArt tak tłumaczy nam sukces rejestratora -To jest efekt naszych działań i naszej ofery. Od dłuższego czasu prowadzimy działania promocyjne. Nie staramy się walczyć ceną. Ważna jest jakość usług.

Zdecydowana większość domen rejestrowana jest przez firmy. Zainteresowanie własną domeną i stroną internetową jest jednak coraz większe wśród indywidualnych użytkowników. Jeszcze w styczniu b.r. tylko 21% podmiotów rejestrujących domenę w serwisie nazwa.pl stanowiły osoby prywatne, w lipcu odsetek ten wzrósł do 33%. Można mówić o nowym trendzie wśród internautów. Dysponowanie własnym serwisem WWW, kontem pocztowym, które jest wolne od reklam, a nade wszystko własną domeną, jest coraz bardziej naturalne wśród indywidualnych użytkowników - dodaje Wolfgang Laskowski.

Jak donosi dzisiejsza Rzeczpospolita w artykule "Rynek z monopolem w tle" udział Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK) w liczbie wszystkich domen internetowych spadł poniżej 100 tys. NASK bezpośrednio obsługuje obecnie 97 tys. (czyli prawie 30%) domen, a pośrednicy 223 tys. domen (około 70%). NASK ma jednak udział w cenie każdego adresu w domenie .pl, które sprzedaje hurtowo pośrednikom. Całkowity przychód NASK z rynku domen można szacować na około 30 mln zł.

Od chwili, gdy NASK zrezygnowała z monopolu na rejestrację domen, ich liczba wzrosła o 100 tys. adresów. Jak przypomina Rzeczpospolita, niemal całość nowych rejestracji dokonują dzisiaj partnerzy NASK. Największe z tych firm czyli właśnie NetArt, kolejne DomainMaker (czyli podmiot powstały w sierpniu 2003 a od grudnia ubiegłego roku zintegrowany z Ogicom, Internet Works i Agnat) oraz home.pl obsługują po 35 - 48 tys. adresów, a ich wpływy z tego tytułu mogą wynosić 1 - 1,5 mln zł rocznie.