Porównywarki cenowe – w jaki sposób mogą przyczynić się do wzrostu sprzedaży?

Porównywarki cenowe cieszą się w naszym kraju coraz większą popularnością. Według danych Mobile Institute z 2018 r. już 30% polskich konsumentów korzysta z porównywarki cenowej w procesie zakupowym.

Dariusz Balcer, CEO MBridge – Marketing Experts, zauważa, że zazwyczaj porównują oni ceny produktów, ale również poszukują opinii o danym e-commercie. Czy przy planowaniu strategii marketingowej warto uwzględnić porównywarki cenowe? W jaki sposób mogą przyczynić się do wzrostu wskaźnika konwersji? Na polskim rynku obecnych jest kilka serwisów oferujących użytkownikom porównywanie cen danych produktów w różnych sklepach – Skapiec.pl, Okazje.info.pl czy Nokaut.pl. Jednak niekwestionowanym liderem jest Ceneo.pl. Według danych Gemius, w czerwcu 2019 r. ponad 11 mln użytkowników odwiedziło serwis. Ceneo.pl jest „bazą” potencjalnych klientów dla biznesów internetowych. Wciąż spora ich część z nich nie uwzględnia porównywarek w strategiach marketingowych, a to błąd! Większość e-commerców ogranicza się jedynie do dodania feedu produktowego, często potem nie dbając o optymalizację działań.

Czy warto inwestować w reklamę w porównywarkach cenowych? Jednym z najczęściej wymienianych przez ekspertów powodów, aby rozpocząć działania reklamowe, jest zdobycie wysokiej jakości ruchu, który wyróżnia się wysokim współczynnikiem konwersji. Z porównywarek cenowych najczęściej korzystają użytkownicy, którzy podjęli decyzje o kupnie danego produktu, a następnie poszukują sklepu, w którym zakupią go w najbardziej atrakcyjnej cenie. Kolejnym aspektem, o którym warto wspomnieć jest optymalizacja działań. Model rozliczeń za kliknięcie, czyli CPC, przy odpowiedniej optymalizacji oraz analizie daje możliwość dokładnej kontroli ponoszonych przez nas kosztów oraz opłacalności naszych działań.

Przy analizowaniu ruchu pochodzącego z porównywarek cenowych warto przede wszystkim sprawdzić, czy prowadzone działania są rentowne. Jeżeli nie są, trzeba zadać sobie pytanie, co jest tego powodem? Analiza danych o pozyskiwanym ruchu pozwala na wdrożenie działań naprawczych. Sposobem na poprawę rentowności będzie optymalizacja feeda produktowego. Zwiększeniu przychodów będzie sprzyjać automatyzacja z docelowym ROI czy też aktywne dostosowywanie cen. Niska cena, czy też inne oferowane korzyści takie jak zniżki mogą nie wystarczyć, aby zatrzymać konsumenta na dłużej. Branża internetowa rządzi się swoimi prawami, a zbudowanie lojalności wśród klientów jest znacznie trudniejsze w porównaniu do biznesów stacjonarnych.

Dlatego też należy zadbać o liczbę oraz jakość opinii o naszym e-commercie wystawianych przez innych użytkowników. Pozytywne komentarze mogą mieć wpływ na pozycję naszego biznesu w porównywarkach. Przypominajmy klientom, którzy już dokonali u nas zakupu, aby podzielili się swoim zdaniem na temat przebiegu transakcji. Jednym ze sposobów, aby nakłonić ich do pozostawienia opinii jest zaoferowanie rabatu na kolejne zakupy. Ponadto warto zwrócić uwagę na wysoką jakość obsługi oraz inne elementy, które mogą być kluczowe dla konsumenta przy podejmowaniu decyzji o powrocie do naszego sklepu. Zadbajmy o to, aby na stronie znalazły się wszelkie informacje dotyczące m.in. zwrotów produktów, wymiany na inne artykuły czy różne sposoby płatności.

Nie zapominajmy również o UX – nawet małe zmiany takie jak inny kolor przycisku przeniesienia nas do koszyka mogą mieć ogromny wpływ na sprzedaż. Jeżeli mowa o doświadczeniach użytkownika to należy wspomnieć o przemyślanej i dobrze zaprojektowanej wersji mobilnej naszej strony.