Proste środki najbardziej skuteczne

Jeśli nie jesteś Yahoo! albo Amazon.com - zysk z personalizacji Twojej strony będzie w najlepszym przypadku trudny do wykazania. W najgorszym - stracisz pieniądze - stwierdza raport Jupiter Research. Skuteczniejsze okazuje się prostsze i tańsze zwiększenie drożności i poprawienie nawigacji serwisu.

Według badania Jupitera tylko 14% konsumentów uważa oferty spersonalizowane lub rekomendacje na stronach internetowych za czynnik skłaniający ich do większych zakupów w detalicznym sklepie internetowym. Tylko 8% uważa zaś, że personalizacja powoduje wzrost częstotliwości ich odwiedzin na witrynie zawierającej wiadomości, tematycznej czy dostarczającej rozrywki. Znacznie bardziej podatni są za to, tak do większych zakupów jak i częstszych powrotów na witrynę, na wpływ prostych, podstawowych i tańszych udoskonaleń strony WWW. Ponad połowa (54%) twierdzi, że szybko ładujące się strony to istotna zachęta do ich częstego odwiedzania. Dla 53% osób do większych, dłuższych zakupów skłania dobra nawigacja serwisu. Według analityków Jupiter Research, personalizacja najlepiej "pracuje" w kanałach takich jak e-mail.

Zdaniem zwolenników personalizacji, inwestycja w rozwiązania tego typu usprawiedliwia wzrost poziomu satysfakcji klientów. Jak się jednak okazuje, spośród firm, które swój budżet on-line kształtują jako procent od przychodów, tylko ok. 20% stosuje mierzalne parametry dla oceny ROI z personalizacji. Zdaniem autorów raportu stanowi to istotne - strategiczne - przeoczenie w ogólnych kalkulacjach. Obsługa personalizowanej witryny internetowej według raportu podnosi bowiem czterokrotnie koszt w stosunku do kosztów obsługi porównywalnej strony dynamicznej.

Z raportu wynika, że 80% użytkowników detalicznych witryn internetowych wie co chce kupić już w momencie, kiedy wybiera się na zakupy on-line. Np. 90% klientów witryn użytkowników witryn turystycznych wie, dokąd chce się wybrać przed wejściem na taki serwis. "Najlepiej, jeśli witryny po prostu umożliwią gościom zrobić to, co chcą" - napisano w komentarzu do raportu.

Jak wykazuje badanie, witryny dokonują jednak inwestycji w personalizację. 38% badanych amerykańskich firm już poczyniło pewne inwestycje w technologie personalizacji serwisu, a kolejne 35% planuje wdrożyć elementy personalizacji w ciągu najbliższego roku. W tej ostatniej grupie 47% uważa wdrożenie technologii personalizacji za ważne, choć nie najważniejsze (krytyczne) przedsięwzięcie w rozwoju strony. Zdaniem analityków, takie podejście - dokonywanie inwestycji, które nie mają znaczenia absolutnie najważniejszego dla firmy w trudnych czasach świadczy, jak bardzo dały się zwieść "pięknemu mitowi" personalizacji.