Raport "LaunchIT 2008" o dobrych nastrojach w e-biznesie

Ponad 80% przedsiębiorców uważa, że polski projekt internetowy może odnieść globalny sukces, a dla równie wielu motywacją do rozpoczęcia przygody w e-biznesie jest realizacja pasji, która przy okazji przynieść może zyski - wynika z raportu "LaunchIT 2008" opracowanego przez fundusz Business Angel Seedfund.

Business Angel Seedfund, zalążkowy fundusz aniołów biznesu opublikował raport "LaunchIT 2008" obrazujący wyniki ankietowych badań przeprowadzonych wśród osób zajmujących się e-biznesem. Celem analizy było poznanie opinii na temat warunków rozwijania własnego internetowego biznesu, motywacji, obaw i nadziei, a także preferowanych możliwości finansowania projektu.

Wyniki badania są dość jednoznaczne - branża e-biznesu jeszcze w przededniu światowego kryzysu (badanie było realizowane w październiku i listopadzie ub. r.) kipiała od optymizmu. Powstawało mnóstwo pomysłów na nowe firmy, przedsiębiorcy nie widzieli dużych problemów ze zdobyciem kapitału na rozwój, a wszyscy czekali na globalny sukces któregoś z polskich start-upów - pisze we wstępie do raportu Tomasz Woźniak, Członek Zarzadu Business Angel Seedfund. Mam nadzieję, że mimo nowej sytuacji w której postawił nas kryzys, rozpoczynajacy sie rok spełni choć cześć naszych wspólnych oczekiwań.

Wyniki badań zaprezentowane w raporcie faktycznie potwierdzają dobre nastroje panujące wśród przedsiębiorców sektora e-biznesu pod koniec minionego roku.

Zdecydowana większość badanych (77%) stwierdziła, że największą motywacją do rozwijania własnego biznesu w sieci jest pasjonujaca dziedzina, która przy okazji może przynieść zyski. Co ciekawe, zaledwie 16% przedsiębiorców deklaruje aktywność w omawianym zakresie tylko i wyłącznie z chęci zysku. Optymistycznym jest również fakt, że zdaniem ponad 80% badanych globalny sukces polskiej firmy internetowej jest możliwy.

Pod koniec minionego roku, ponad połowa respondentów uważała, że pieniądze na start internetowej firmy najlepiej pozyskać od aniołów biznesu (59%) lub z funduszy UE (58%). Dużo mniej badanych (34%) na liście preferowanych partnerów do rozwoju umieściło fundusze typu Venture Capital, a zaledwie co czwarty respondent zdecydowałby się wówczas na kredyt bankowy.

Okazało się również, zdaniem osób związanych z e-biznesem, autorzy naprawdę dobrego pomysłu na firmę nie powinni mieć w Polsce kłopotów z pozyskaniem kapitału. Jeśli się nie udaje to - zdaniem badanych - wina leży na ogół po stronie przedsiębiorcy. Wśród najczęściej wskazywanych przyczyn znalazło się m.in. nieumiejętność "sprzedania" pomysłu (54%), źle przygotowany biznesplan (45%), zbytni optymizm pomysłodawców dotyczący przychodów i zyskowności (34%).

Z raportu "LaunchIT 2008" dowiedzieć się można również o najważniejszych obawach przedsiębiorców związanych z relacjami z inwestorem. Najczęściej w tym przypadku wymieniano: niekorzystne klauzule w umowach inwestycyjnych (52%), dominację (51%), niezrozumienie wizji twórców prowadzące do ograniczania możliwości rozwoju oraz odchodzenie od pierwotnego pomysłu na biznes (39%).

W badaniu wzięło udział łącznie 739 osób - twórców firm internetowych, założycieli i pomysłodawców start-upów, osób planujących założenie e-biznesu.

Tekst raportu dostępny jest na stronie projektu http://launchit.seedfund.pl