Starlink: wartość reklamy w polskim Internecie wciąż rośnie

Starlink przeprowadził badanie, z którego wynika, że polski rynek reklamowy cały czas się rozwija - w pierwszym kwartale 2011 roku jego wartość wyniosła 1,631 mld zł, co jest wzrostem o 2,7 procenta. Znacznie mocniej poszybowała w górę reklama internetowa, na którą wydano aż o 20,9 procenta więcej.

Warto zauważyć, że wydatki reklamowe w telewizji zwiększyły się w skali roku o zaledwie 1,8 procenta (a w stacji TVN nawet nieco spadły). Co nie było trudne do przewidzenia najbardziej dynamicznie rozwija się branża internetowa. Tutaj wydatki na reklamę wzrosły w skali roku o 20,9 procenta.

Tak gwałtowny rozwój był możliwy głównie dzięki inwestycjom marketerów z branż takich jak finanse i handel, a także rozwoju bardziej zaawansowanych formatów reklamowych takich jak rich media czy wideo. To ostatnie wciąż stanowi niewielki procent całości, ale za to może się pochwalić imponująco szybkim wzrostem.

Nie można również zapominać o całym segmencie SEM, który ma coraz większe udziały w reklamie internetowej. Według badania przeprowadzonego przez Starlink, 30% nakładów na reklamę w sieci to wydatki w Google.

Internet w tej chwili stanowi już 16% całego rynku reklamowego w Polsce i wszystko wskazuje na to, że będzie kontynuował tendencję wzrostową.

"Na dynamikę wydatków rynku reklamowego największy wpływ miały sektory, które w ostatnich latach mocno zredukowały inwestycje z uwagi na kryzys: finanse, motoryzacja, odzież i dodatki, czas wolny. Pozytywny, wzrostowy trend jest też utrzymywany w sektorze handel. Widać natomiast wyraźne spowolnienie dynamiki w sektorze leki/farmaceutyki, który mimo tego spowolnienia zastąpił żywność na pozycji lidera. Spadki inwestycji są zaś widoczne w największych reklamowych sektorach: żywność i telekomunikacja oraz w sektorach związanych z drogimi zakupami (AGD, komputery, meble)." - czytamy na końcu raportu przygotowanego przez Starlink.

Starlink szacuje, że do końca roku tempo wzrostu może przyspieszyć i osiągnąć 5 procent. Pozwoliłoby to na uzyskanie łącznej kwoty 7,7 mld zł zysku.