Użyteczność serwisów bankowych wg Making Waves

Internetowy serwis PKO Banku Polskiego uzyskał najlepszy wynik w audycie użyteczności przeprowadzonym przez firmę Making Waves. W pierwszej trójce znalazły się także witryny Lukas Banku i mBanku. Najniżej oceniono serwisy Polbanku, Santander Consumer Bank S.A. oraz Banku Gospodarstwa Krajowego.

Celem raportu "Banki w internecie" była ocena użyteczności serwisów banków działających na polskim rynku. Do badania wybrano 20 największych placówek wg czerwcowego rankingu Gazety Bankowej.

Intuicyjność i łatwość obsługi to bardzo istotna kwestia, która pozwala zyskać przewagę konkurencyjną w internecie. Zadaniem ekspertów było sprawdzenie, w jakim stopniu liderzy rynku stosują zalecenia dotyczące użyteczności i, co za tym idzie, jak łatwe i intuicyjne jest znalezienie niezbędnych informacji oraz obsługa konta bankowego.

Metodologia badania oparta była na eksperckiej ocenie użyteczności, w której dokonano przeglądu najważniejszych funkcjonalności serwisu i na podstawie doświadczenia oraz przyjętych i sprawdzonych standardów użyteczności sporządzono ocenę serwisu. Ocena jakościowa nigdy nie jest w pełni obiektywna, ale wierzymy, że wykorzystując naszą wiedzę i doświadczenie stworzyliśmy analizę, która może służyć jako inspiracja i zestaw dobrych praktyk - tłumaczą autorzy raportu.

Strona główna i elementy serwisu, prezentacja i opis produktów, logowanie się do bankowości elektronicznej, a także bankowość online to najważniejsze podlegające ocenie działy tematyczne, wśród których rozróżniono 27 kategorii szczegółowych.

W poszczególnych dziedzinach najlepsze wyniki uzyskały witryny (skala 1-6): Banku Ochrony Środowiska (strona główna i elementy serwisu; ocena: 5,33), mBanku (prezentacja i opis produktów; ocena: 5,33 oraz logowanie do serwisu; ocena: 5,17), PKO Banku Polskiego (system bankowości elektronicznej; ocena: 4,88).

W rankingu biorącym pod uwagę wszystkie aspekty łącznie najlepiej wypadły serwisy internetowe: PKO Banku Polskiego, Lukas Banku oraz mBanku.

Według autorów raportu zastosowane przez wszystkie trzy banki rozwiązania w zakresie komunikacji z użytkownikiem są wysokiej jakości i pozwalają na łatwe poruszanie się po serwisie. PKO Bank Polski pozycję lidera zawdzięcza przede wszystkim bardzo dobrym rozwiązaniom w zakresie bankowości elektronicznej. Lukas Bank stosuje wiele naprawdę świetnych rozwiązań w zakresie komunikacji z użytkownikiem, a mbank wyróżniają dobrej jakości opisy produktów, zachęta do komunikacji oraz łatwość, z jaką znaleźć można regulaminy i inne ważne informacje - czytamy w podsumowaniu raportu.

Najgorzej w ocenie łącznej wypadły serwisy internetowe Polbanku, Santander Consumer Bank S.A. oraz Banku Gospodarstwa Krajowego.

Analiza użyteczności przeprowadzona została pomiędzy 23 października a 7 listopada 2008 roku przez firmę Making Waves.

Źródło: http://www.makingwaves.pl