Zakupy coraz bardziej skomplikowane

Firma Fry oraz comScore Networks wspólnie opublikowały wyniki badania nad "wielokanałowymi" czy "międzysklepowymi" konsumentami (EMC2). Okazuje się, że zakupy stają się coraz bardziej złożoną procedurą. Przynajmniej w Ameryce.

34% konsumentów w pierwszej kolejności przegląda produkty online. 39% wchodzi od razu na stronę ulubionego producenta. Dopiero po wstępnym zapoznaniu się z oferta sklepów, część konsumentów udaje się do tradycyjnego sklepu, ale i tam wypatruje wsparcia przez nowoczesne technologie, takie jak kioski wewnątrzsklepowe, które pomagają zlokalizować produkt, lub sprawdzić czy jest w asortymencie.

Klienci, który zaininicjowali zakupy w internecie wręcz oczekują wsparcia tego procesu przez techniczne nowinki na dalszych jego etapach. Klienci "międzysklepowi" chętnie używają więc "kiosków" informacyjnych wewnątrz sklepu - w Polsce w okrojonej postaci dostępnych w dużych centrach handlowych - które oprócz wspomnianych funkcjonalności oferują również odsłuchiwanie muzyki, dodatkowe informacje o produkcie czy pomoc w wyszukiwaniu upominków.

62% osób, które wypatrzyło produkt w internecie i przyszło go zakupić w tradycyjnym sklepie pozytywnie oceniło funkcjonalność "kiosków".

Wiadomo nie od dziś, że inaczej sprzedają się produkty w zwykłym sklepie, a inaczej w serwisie online. W internecie największym wzięciem cieszy się sprzęt elektroniczny - jest kupowany 3 razy częściej niż książki, muzyka czy filmy video.

Doświadczenie zakupu czegokolwiek w internecie ma już 36% konsumentów. 81% z nich chwali sobie ten sposób dokonywania zakupów. Jak radzi raport comScore, producenci, którzy zaniedbują internet jako medium sprzedaży, mogą niedługo zostać daleko w tyle za prężną technologicznie konkurencją.

Więcej o samych zakupach "międzysklapowych".