Boom na usługi subskrypcyjne w Polsce

Polacy chętnie płacą za dostęp do kultury online. W ciągu ostatniego roku odsetek osób deklarujących korzystanie z serwisów filmowych czy muzycznych wzrósł ponad dwukrotnie

Globalny trend związany z rosnącą popularnością usług streamingowych, jak Netflix czy Spotify, na dobre dotarł do Polski. Co czwarty respondent deklaruje, że kupuje dostęp do serwisów oferujących filmy i seriale online (wzrost o 14 punktów proc. w ciągu ostatniego roku). Jednocześnie 18 proc. kupuje oprogramowanie w modelu abonamentowym, a 13 proc. - dostęp do muzyki czy gier. Tak wynika z badania Autopay Research “Jak korzystamy z usług subskrypcyjnych”.

- Z jednej strony ludzie unikają opłat abonamentowych, nawet wymaganych przez prawo. Szacuje się, że ponad ⅔ gospodarstw domowych unika płacenia abonamentu radiowo-telewizyjnego. Jednocześnie coraz liczniejsze grono osób jest gotowych płacić za dostęp do platform streamingowych. W ciągu roku liczba skoczyła o ponad 100 procent! Ludzie doceniają, że raz rejestrując się do usługi otrzymują niemal nieograniczony dostęp do muzyki czy filmów, bez potrzeby pamiętania o regulowaniu comiesięcznych należności. To właśnie wygoda jest najczęstszym powodem korzystania z usług w modelu abonamentowym. Istotna jest również łatwość płacenia oraz cena, która jest niższa niż w przypadku każdorazowego opłacania usługi - komentuje Marcin Szczur, ekspert Blue Media, polskiej spółki finansowo-technologicznej.

Sama wygoda nie tłumaczy jednak skokowego wręcz wzrostu zainteresowania usługami subskrypcyjnymi w Polsce.

- W przypadku zakupu oprogramowania zwykle nie mamy innego wyboru tylko model abonamentowy - niemal wszyscy liczący się producenci oprogramowania antywirusowego czy tzw. pakietów biurowych (jak Office) przeszli na sprzedaż subskrypcji. Międzynarodowe serwisy jak Netflix, HBO GO czy Amazon Prime Video, nie tylko są już oficjalnie dostępne dla polskich klientów, ale mają dla Polaków coraz bardziej atrakcyjną ofertę. Do tego działa u nas szereg wywodzących się z Polski platform od CDA.pl po VOD.pl czy player.pl, które na swoją popularność pracowały latami - zauważa ekspert Blue Media.

28 proc. respondentów (wzrost aż o 12 punktów proc. w porównaniu do ub.r.) wskazuje na łatwość płacenia jako powód, dla którego korzystają z usług subskrypcyjnych - wynika z badania Autopay Research. Potrzebę łatwego płacenia widać także w odpowiedziach na pytanie o sposoby opłacenie usług w modelu abonamentowym. Choć samodzielnie wykonywane przelewy nadal są najpopularniejszą metodą to w porównaniu do roku ubiegłego znacząco straciły na znaczeniu. Bardzo popularne są za to płatności kartą, BLIK czy PayPal. Całkiem dobry wynik odnotowały także płatności Google Pay czy Apple Pay.

Nieinternetowe usługi subskrypcyjne nie rozwijają się tak dynamicznie jak te dostępne online. W porównaniu z rokiem ubiegłym na popularności zyskały jedynie kluby fitness. Wskaźnik osób deklarujących, że z takowych usług w ogóle nie korzysta wzrósł do poziomu 67 procent.