34% internautów w Polsce uznaje reklamę internetową za skuteczną
- Piotr Zalewski,
- 23.08.2006, godz. 15:02
34 % internautów w Polsce twierdzi, że reklama w internecie jest skuteczna. Jednocześnie 69% użytkowników internetu z siedmiu krajów Europy uważa, że reklamy w internecie są irytujące, 53,8%, że są nudne a 19,8%, że są dla nich niezrozumiałe, wynika z najnowszego raportu firmy badawczej Gemius.
Gemius SA zrealizował badanie porównawcze w siedmiu krajach Europy Środkowej i Wschodniej - w Rumunii, Słowacji, Republice Czeskiej oraz na Litwie, Ukrainie, Węgrzech i w Polsce. W skuteczność reklamy w internecie najbardziej wierzą obywatele Rumunii (53%) najmniej zaś Węgier (23%).
40% internautów z wymienionych państw uważa, że reklamy w internecie są pomysłowe, a 44,5%, że są źródłem informacji. Jednak aż 69% z nich odbiera je jako coś irytującego.
Najbardziej przyjazną formą reklamową, jest według badanych przycisk reklamowy (button), jest on akceptowany przez 32% internautów. Linki sponsorowane "lubi" bądź "zdecydowanie lubi" 28,9% użytkowników internetu. Trzy najmniej lubiane formy reklamowe to brandmark (8,2%), interstitial (8,9%) oraz pop-up (9,4%).
Najbardziej znanymi w siedmiu badanych krajach formami reklamy internetowej są e-mailing i pop-up (ich znajomość deklaruje średnio 61% i 56% respondentów).
Niewiele ponad 64% internautów w Polsce deklaruje, że przynajmniej od czasu do czasu klika na reklamy internetowe, w tym najwyższy odsetek respondentów czyni to "rzadko" (44%).
Spośród polskich użytkowników internetu 32,3% nie szuka w internecie informacji na temat reklamowanych w sieci produktów, a 30,3% robi to rzadko. Często takiej informacji szuka 7,1% osób.
Według IAB Wartość rynku reklamy internetowej wyniosła w Polsce w 2005 roku 140 mln zł, a w 2006 może osiągnąć nawet 210 mln zł. Jak podaje IAB, w 2005 roku żadne inne medium reklamowe nie uzyskało choć zbliżonej do internetu dynamiki wzrostu przychodów. Według prognoz największy wzrost odnotuje sektor reklamy w wyszukiwarkach oraz multimedialnych form reklamowych.
Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI (pop-up survey), w Polsce w dniach 23-29 maja 2006r. Próbę dobrano metodą losowania systematycznego. W badaniu wzięło udział ogółem 22 729 osób, w tym w Polsce 3 437. Z wyjątkiem danych dla Słowacji, wyniki analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej skonstruowanej w oparciu o charakterystykę społeczno-demograficzną użytkowników internetu.