Urządzenia mobilne towarzyszą nam nieustannie, zarówno w pracy jak i w czasie wolnym. Nic więc dziwnego, że firmy starają się wykorzystać ich możliwości na każdy możliwy sposób. Aplikacje, witryny internetowe, karty lojalnościowe to ważna część wielu biznesów. Równie prężnie rozwija się marketing mobilny i inne usługi oparte na wiadomościach tekstowych. Są to nie tylko SMS czy MMS, ale od niedawna również nowy format przesyłania tekstu, czyli RCS. Co warto wiedzieć o tych systemach i jak można je wykorzystać w biznesie?
Przeczytaj nasz artykuł, a dowiesz się:
- jakie mamy standardy komunikacji mobilnej,
- RCS – co to dokładnie oznacza,
- dlaczego warto postawić na RCS w biznesie,
- jakie narzędzia pomogą nam we wdrożeniu marketingu mobilnego,
- dlaczego warto pobrać raport RCS w 2025 roku.
Tekstowa komunikacja mobilna to bardzo wygodne narzędzie do wielu działań biznesowych. Można nim dotrzeć tam, gdzie nie docierają kanały internetowe lub skutecznie je uzupełnić. Jak to zrobić skutecznie?
Jakie są standardy komunikacji mobilnej?
Najstarszym i najpopularniejszym standardem komunikacji mobilnej jest oczywiście SMS (Short Message Service). Pozwala na wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (do 160 znaków) pomiędzy telefonami, bez potrzeby korzystania z Internetu. Wiadomości SMS są dostarczane przez sieci operatorów komórkowych i są obsługiwane przez wszystkie telefony komórkowe.
Kilka lat po SMS wdrożono w telefonach komórkowych bardziej nowoczesny i multimedialny system, czyli MMS (Multimedia Messaging Service). Jest to rozszerzenie SMS, umożliwiające przesyłanie wiadomości z załącznikami multimedialnymi – zdjęciami, grafiką, krótkimi filmami lub plikami audio. MMS-y również są wysyłane przez sieć operatora i trafiają bezpośrednio na telefon odbiorcy bez dostępu do Internetu.
Ich następcą jest od niedawna RCS (Rich Communication Services). Jest to nowoczesny standard komunikacji, umożliwiający wysyłanie nie tylko tekstu, ale także multimediów (zdjęcia, wideo, pliki), interaktywnych przycisków, lokalizacji oraz prowadzenie czatów grupowych. Wymaga połączenia internetowego i jest dostępny na nowoczesnych smartfonach z odpowiednim wsparciem operatora.
Alternatywą dla wiadomości tekstowych są komunikaty głosowe. Ich standardem jest VMS (Voice Message Service). Standard ten umożliwia wysyłkę wiadomości głosowych zamiast tekstowych. Odbiorca otrzymuje powiadomienie (np. SMS z linkiem lub połączenie telefoniczne), które umożliwia odsłuchanie nagranej wiadomości głosowej. Jest wykorzystywany m.in. do powiadomień, alertów i komunikatów masowych.
Jak działa czat RCS (Rich Communication Services), czyli nowa era komunikacji mobilnej?
Jak już wspomnieliśmy, RCS (Rich Communication Services) to nowoczesny standard komunikacji mobilnej, rozwijany przez GSMA i największych operatorów komórkowych na świecie. Jego głównym założeniem jest połączenie prostoty klasycznych wiadomości tekstowych z zaawansowanymi funkcjami znanymi z czatów internetowych. W odróżnieniu od SMS i MMS, RCS działa przez Internet i oferuje znacznie szerszy zakres funkcji. Pozwala na przesyłanie multimediów wysokiej jakości, udostępnianie swojej lokalizacji, potwierdzenie odczytu i dostarczenia wiadomości, podgląd, gdy druga osoba pisze wiadomość (wskaźnik pisania), wprowadza czaty grupowe, umożliwia korzystanie z interaktywnych przycisków (np. „Kup teraz”, „Zadzwoń”, „Otwórz stronę”) i rozbudowaną prezentację marki nadawcy (logo, opis, adres www, dane kontaktowe).
Dzięki tak szerokim możliwościom komunikacja RCS może być bardziej angażująca, bezpośrednia i przypomina obsługę popularnych komunikatorów internetowych, lecz jest dostępna bez instalowania dodatkowych aplikacji.
RCS to również wyższe bezpieczeństwo użytkowników. Każda firma, planująca komunikować się za pośrednictwem RCS, musi przejść proces weryfikacji prowadzony przez Google. Zweryfikowane profile nadawców (brand agenci) są oznaczone specjalną ikoną oraz zawierają wszystkie najważniejsze informacje o marce. Chroni to użytkowników telefonów przed phishingiem, spamem i podszywaniem się pod firmy.
RCS jest dostępny dla użytkowników urządzeń z systemami Androidem oraz iOS. W Polsce usługa jest wspierana przez większość operatorów i domyślnie jest obsługiwana przez aplikację Wiadomości Google.
Jak wykorzystać czaty grupowe i wiadomości RCS w biznesie?
Dzięki bogactwu funkcji i nowoczesności RCS może być wykorzystywany w biznesie na wiele sposobów. Pierwsze co przychodzi na myśl, to oczywiście marketing i sprzedaż. RCS pozwala na prezentowanie ofert, promocji i produktów w formie interaktywnych karuzel, bogatych kart produktowych czy kuponów rabatowych. Kolejnym segmentem w którym można wykorzystać wiadomości RCS jest obsługa klienta. Dwukierunkowa komunikacja w czasie rzeczywistym pozwala na szybką reakcję na zapytania i możliwość przesyłania poradników, instrukcji, linków czy dokumentów. Równie interesujące jest wykorzystanie RCS do wysyłania powiadomień i alertów. W ten sposób można łatwo wysłać klientowi wiadomość z przyciskiem akcji takim jak potwierdzenie spotkania, link do płatności czy odwołanie rezerwacji.
RCS to również świetne narzędzie w działaniach autoryzacji i bezpieczeństwa. Wykorzystując usługę czatu RCS łatwo prześlemy hasła jednorazowe, kody weryfikacyjne czy powiadomienia o logowaniu, dodatkowo wzbogacone o warstwę graficzną i bezpośrednie przekierowania.
Specjalnym narzędziem dla firm opartym na standardzie RCS jest RBM (RCS Business Messaging). Dzięki temu rozszerzeniu RCS firma, po wcześniejszej weryfikacji, może prowadzić zaawansowaną, interaktywną i bezpieczną komunikację z klientami za pomocą natywnej aplikacji wiadomości na smartfonach.
Jakie narzędzia pomogą nam we wdrożeniu RCS w naszej firmie?
Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi pozwalających na wdrożenie RCS w komunikacji masowej. Jednym z nich jest platforma SMSAPI, która umożliwia wysyłkę różnych typów wiadomości RCS (teksty, karty, karuzele, czaty dwukierunkowe). SMSAPI wspiera również pełną weryfikację profilu nadawcy, integrację z narzędziami marketing automation i udostępnia dokumentację oraz wsparcie techniczne dla firm wdrażających ten kanał komunikacji.
Dlaczego RCS to przyszłość komunikacji w czasie rzeczywistym w biznesie? Poznaj raport RCS w Polsce 2025
Analizując powyższe atuty systemu RCS z łatwością możemy stwierdzić, że wdrożenie tego systemu do własnej komunikacji biznesowej może nam dać wiele korzyści. Może to być większe zaangażowanie odbiorców, budowanie zaufania (proces weryfikacji firm), czy wyższy wskaźnik otwarć i odpowiedzi, a także lepsza analiza efektywności działań marketingowych. Czat RCS pozwala również utrwalić nowoczesny wizerunek marki.
Chcesz wiedzieć więcej o możliwościach i rozwoju RCS w Polsce? Pobierz najnowszy raport RCS w 2025 i dowiedz się, jak zmienia się rynek komunikatów tekstowych i multimedialnych, jakie korzyści daje wdrożenie RCS oraz jakie są najnowsze trendy i prognozy dla firm. Wszystko to znajdziesz w RCS raport od SMSAPI. Dzięki niemu łatwiej podejmiesz decyzję czy warto zainteresować się wdrożeniem tej technologii w swoim biznesie.
Materiał Partnera